Stor kamp blandt større virksomheder for lydbogs-platform

Lydbøger har med den nylige udbredelse af tablets og smartphones fået et enormt boost. Mange af de enheder, vi har på os døgnet rundt, er i stand til at afspille vores lydbøger. Spørgsmålet er blot, om vi i fremtiden kommer til at downloade disse lydbøger, eller om en central platform får lov til at streame dem til os.

Her kæmper nogle af verdens største lydbøger for at sætte sig på markedet – og det ikke alene for lydbøger, men også for de lige så nemt distribuerede e-bøger.

Blandt ande Google, Amazon og Apple slås om at blive vores foretrukne platform; og også en dansk spiller som Saxo.com, hvis udvalg af lydbøger og e-bøger kan ses her og her, kan tænkes at få en finger med i spillet.

Priskrig ikke interessant at deltage i

For de involverede virksomheder er det ikke interessant at kæmpe om salget af den enkelte lydbog til forbrugeren. Avancen i forvejen er ikke enorm og med flere sælgere af det samme (digitale) produkt, er prisen bare et ræs til bunden.

Der er til gengæld penge i at sidde på den platform, der benyttes til at sælge lydbøgerne. For så vidt angår film og musik har førnævnte Apple i mange år tjent mange millioner dollars på at sidde på platformen og tage 30 % af salget.

Det vil Apple også gerne gøre med e-bøger og lydbøger. De tilbyder allerede platformen, men har ikke fanget brugerne på samme måde, som det er lykkes dem med film og musik – endnu.

Det er en kamp, Amazon – verdens største butik med alting – står anderledes stærkt i som følge af deres e-bogslæser Kindle. Selve Kindlen sælges næsten med tab for hver eneste enhed, men til gengæld tjener de penge på det løbende salg af e-bøger til den.

Og Google har deres søgemaskine og mange milliarder brugere verden over som den store trumf i forhold til at erobre markedet for e-bøger.

Jeg tør ikke her fra siden spå en kommende vinder af konkurrencen. Amazon har en meget stærk platform, Apple har ekspertisen og Google har verdens mest værdifulde brand.

Jeg er bare glad for ikke at være fjerdemand, der forsøger at slås mod de tre platforme her – som fx danske Mofibo, der vil sælge danskerne et abonnement til ubegrænset adgang til lydbøger per månedligt basis som vi kender det fra Spotfy med musik og Netflix med film og serier.

Leave a comment