Sådan løfter BI din virksomhed

Hvis du overvejer, hvordan du kan forbedre din virksomhed, så er der ingen som helst tvivl om, at Business Intelligence kan være vejen frem. Der findes nemlig rigtig mange gode grunde til at investere i disse smarte BI-systemer, som virkelig kan gøre en forskel. I denne artikel ser vi nærmere på, hvilke områder BI kan hjælpe i en virksomhed.

I en virksomhed handler det som udgangspunkt altid om at optimere alting mest muligt. Man vil gerne have størst mulig indtjening, men omkostningerne skal stadig holdes i bund. Man vil også gerne have medarbejderne til at være effektive, og de skal samtidig føle sig godt tilpas på arbejdspladsen. Der findes næppe et godt svar til, hvordan man løser alle disse udfordringer, men der findes nogle måder, så du bedst muligt holder øje med din virksomhed. Flere og flere virksomheder bruger nemlig Business Intelligence, når de skal analysere deres data, og det er ikke helt tilfældigt.

Business Intelligence, eller BI, er nemlig værktøjer, som hjælper med at udnytte data bedst muligt. Det er en fordel i stort set alle virksomheder, at man kan blive klogere på, hvordan konkurrenter, kunder eller en selv er stillet på forskellige områder. Der findes mange led i disse analyser, men det handler overordnet om, at man leder efter tendenser eller sammenhænge, som kan give nogle svar på de stillede spørgsmål. I virksomheder er der ofte data som big data, som er karakteriseres ved, at de for store og komplekse til at blive behandlet manuelt. Det betyder, at der skal smartere systemer til, og her kommer BI ind i billedet.

Der findes mange gode BI-løsninger på markedet, og Tableau er en af dem.

Opfølgning generelt

Det er altid relevant at følge op på en masse processer i en virksomhed, og her kan BI-løsninger være gode. De giver nemlig et overblik over, hvordan tingene er gået, og det er derfor muligt at gå ind og justere. Det kan eksempelvis være i forbindelse med indkøb af varelager, hvor man kan tjekke op på tingene, så man ikke har en masse spild.

Markedsføring

Markedsføringen er selvfølgelig også et sted, hvor dataarbejde kommer til sin ret. Her er der masser af muligheder for at bruge indsamlede data aktivt, så man tilpasser markedsføringen til det, man ved. Det er altid afgørende, at man formår at ramme kunderne rigtigt, og det sker nemmest, hvis man har lavet de rigtige analyser på forhånd.

Produktionen

Produktionen kan være en svær størrelse, og det er ikke altid til at se, hvor de forskellige ting går godt eller skidt. Ved hjælp af BI kan man få et overblik over, hvordan det ser ud i produktionen, og hvor der eventuelt er mangler eller plads til forbedring.

Effektivitet

Medarbejderne skal helst arbejde effektivt, og det er noget, man kan holde øje med ud fra data. Her er der ingen tvivl, om det er nemt at fastslå, om medarbejderne laver det, de bør.

Det er også muligt at holde øje med medarbejdernes tilfredshed, som selvfølgelig kan spille ind på deres evne til at præstere.