Mættet branche skaber vrede konkurrenter

For blot et år siden var der meget få danske butikker, der solgte de populære elektroniske cigaretter – siden da er både markedet og antallet af sælgere eksploderet.

 

Det skyldes, at der er mange penge at tjene ved at sælge e-cigaretter og e-væske til danskerne. Der er tale om varer med en høj avance samtidigt med, at folk er nødt til at komme igen for at få mere dampbar væske med nikotin.

Men det betyder også, at nogle konkurrenter har taget midler ud over det almindelige i brug for at få hinanden ned med nakken.

en forretningsmandNegativ SEO

En af udfordringerne er negativ SEO (søgemaskineoptimering). Det går ud på at rette dårlige links mod konkurrentens site med henblik på at få dennes rangeringer i søgemaskinerne til at falde. Det kan være et stærkt våben, hvis konkurrenten i forvejen ikke har et stærkt site i søgemaskinernes øjne.

En af de store udfordringer med negativ SEO er ydermere, at det er svært at finde ud af, hvem der har gjort det – ingen vil indrømme det og det er nemt at gemme sig bag en proxy, så ingen kan se ens handlinger på internettet.

Danske Elekcig.dk blev for nyligt udsat for negativ SEO jf. grafen herunder, hvor antallet af links pludseligt er steget eksplosivt – noget, der heldigvis ikke ramte danske Emil og Rasmus i søgemaskinerne.

Hacking, servercrashes o.lign.

Bliver vi på internettet er det også set inden for e-cigaretbranchen, hvordan konkurrenter har forsøgt at hacke hinanden eller med DDOS-angreb at lægge servere og derved hjemmesider nu.

Både her, og for så vidt angår negativ SEO, er der tale om strafbare handlinger – hvis man da kan finde ud af, hvem der har gjort det.

Logisk reaktion

Ser man nøgternt på det, er det logisk, at et nyt marked, hvor der endnu er få etablerede spiller og samtidigt mange penge at tjene, er præget af sådanne forhold mellem konkurrenter. Hvis markedet først når at stabilisere sig, vil problemet gradvist blive mindre, da det ikke vil være muligt at stige i indtjening blot ved at gå efter skrøbelige konkurrenter.

Indtil da skal branchens spillere gardere sig efter bedste evne – hvilket især i Googles øjne kan være svært, da der ingen sort/hvide løsningen er i forhold til søgemaskineoptimering.

Leave a comment