Gode forretninger har en god forretningsplan

Hvis du spørger de fleste iværksættere, hvorfor de har startet deres virksomhed, så vil de ofte fortælle dig om, hvordan de pludselig fik en vanvittig god idé, som de bare måtte lave.

Der er ingenting galt med at få idéer på denne måde, men det er vigtigt, at du også husker at lave en forretningsplan, når du er kommet videre fra fase 1.

En god forretningsplan er din bedste garanti for, at du rent faktisk får succes med din nye virksomhed.

 

Hvorfor iværksættere har det svært med forretningsplaner

De fleste iværksætter kan ikke se, hvorfor de skal skrive en masse ting om en virksomhed, som de ikke har startet endnu, og vi forstår sådan set godt, hvor denne holdning kommer fra.

For mange nye virksomheder er startet, fordi nogle iværksættere ikke var bange for at kaste sig ud i det. Du vil også opleve, at din forretningsplan ikke kommer til at holde 100 pct, men den giver dig en god grobund for at vide, hvor dine problemer kan være.

Så lad os kigge på, hvad vi egentlig mener med det.

 

Hvorfor de stadigvæk bør lave en forretningsplan

Alle bør lave en forretningsplan for ofte er der en række omkostninger forbundet, som du ved alt om, når du starter. Så der er ingen grund til ikke at skrive dem ned, da du allerede godt ved, at de er der.

Selvfølgelig skal du ikke bruge flere måneder på at lave din forretningsplan, men du skal inden for 7-14 dage have styr på, hvad dine omkostninger kommer til at være.

Hvad koster lokaler? Hvilke produktionsomkostninger er der? Hvor stort skal jeres markedsføringsbudget være for at få succes? Osv.

Disse spørgsmål bør være nogen, som alle nye iværksættere skal have styr på. Desuden skal der være en plan for, hvordan I på kort og langt sigt skaffer kunder. Det er noget, som fremtidige investorer gerne vil vide.